+48 790 300 458 kontakt@biuromowcow.pl
ARTYKUŁ

Prezentacja do wystąpienia – hot or not?

PATRYCJA OBARA

Żyjemy w kulturze obrazkowej. Coraz trudniej nam skupić uwagę na dłużej i coraz trudniej skupić ją na treściach o niższej dynamice. Przyzwyczajeni jesteśmy do ciągłej gonitwy, ciągłego parcia do przodu i ciągłej stymulacji układu nagrody różnego rodzaju przyjemnościami. Jesteśmy mocno nabodźcowani, a często wręcz przebodźcowani. Wydawałoby się więc, że wystąpienie publiczne bez prezentacji nie ma racji bytu. W rzeczywistości jednak sytuacja nie jest do końca jednoznaczna.

Tematyka

Slajdy

Umiejętności prezentacyjne

Wystąpienie bez prezentacji to może być hit

Okazuje się, że czasem wyjście na scenę bez prezentacji to pierwszy krok do tego, żeby wywrzeć na odbiorcach efekt wow. W czasach, kiedy większość prelegentów w większości kontekstów prześciga się w pomysłach na porywającą prezentację, na ciekawe slajdy, na nowatorskie rozwiązania prezentacyjne, mówca, który decyduje się na wystąpienie saute, od razu ma wokół siebie swoistą aurę wyjątkowości. Oczywiście od jego kunsztu i przygotowania zależy, co się wydarzy dalej – czy uda mu się na dłużej utrzymać zainteresowanie widzów. Przygotowanie takiego wystąpienia może paradoksalnie wymagać większego nakładu pracy niż w sytuacji, gdy można się wesprzeć slajdami. Trzeba wymyślić inne sposoby na odpowiednie pokierowanie uwagą odbiorców czy na dotarcie do nich z treścią, której nie da się wtedy zilustrować wykresami i zdjęciami. Co nie mniej ważne, trzeba znaleźć inny sposób na zapamiętanie treści wystąpienia, bo nie mamy wtedy na scenie koła ratunkowego. Efekt jednak może się opłacić – tak przynajmniej wynika z odbioru wystąpień prelegentów podczas Spice Talks. Przemówienia bez prezentacji miały tak samo dobry odbiór jak te z prezentacjami, a jednocześnie prowokowały ciekawe dyskusje na temat narzędzi mówcy.

Lepszy brak prezentacji niż zła prezentacja

…lub nieumiejętne korzystanie z dobrej prezentacji. Najczęstszy błąd (i uwierz mi, za każdym razem, gdy tak robisz, gdzieś na świecie płacze jakiś mały kotek) to czytanie na głos treści wyświetlanych na slajdzie. Tak samo poważnym błędem jest przeładowanie slajdów treścią a potem pomijanie tej treści w swoim wystąpieniu. Publiczność jest wtedy zdezorientowana i albo zaczyna przysypiać, albo się irytować. Jeśli prezentacja konkuruje z mówcą na scenie, to jedno z nich musi przegrać. Jeśli przegrywa prezentacja, to znaczy, że była niepotrzebna. Jeśli przegrywa mówca, to tym gorzej dla mówcy, bo to oznacza, że się napracował, przygotował, nastresował tylko po to, żeby stanąć przed publicznością i zniknąć pod ciężarem własnych slajdów.

Jeśli prezentacja, to jaka?

Podejmując decyzję o wykorzystaniu prezentacji w wystąpieniu, to warto pamiętać o jednej kluczowej zasadzie: prezentacja jest dla publiczności a nie dla mówcy. Zanim więc zaczniesz przygotowywać slajdy, odpowiedz sobie na kilka pytań: Jak ta prezentacja wzbogaci doświadczenie publiczności podczas mojego wystąpienia? Które treści w moim wystąpieniu łatwiej będzie zrozumieć, jeśli je zilustruję zdjęciem, wykresem, itp.? Jaką dodatkową wartość mogę zaoferować moim odbiorcom dzięki prezentacji (np. humor, wzruszenie, mądry cytat do przemyślenia)? Czy jakieś treści lepiej zapadną w pamięć moim odbiorcom, jeśli ukażę je w formie wizualnej? Udzielenie sobie odpowiedzi na te pytania to pierwszy krok w kierunku opracowania dobrej prezentacji.

Jeśli natomiast jedynym powodem, dla którego przygotowujesz slajdy, jest obawa, że bez nich zapomnisz, co chcesz powiedzieć i w jakiej kolejności, to jest to pierwszy krok w stronę opracowania złej prezentacji. A wtedy wracamy do punktu drugiego.

Podsumowując:
1. Wystąpienie bez prezentacji może być emocjonujące i zapadające w pamięć.
2. Prezentacja nie może na scenie konkurować z mówcą ani go pogrążać.
3. Prezentacja powinna służyć odbiorcom wystąpienia.

Jeśli masz pytania dotyczące tworzenia prezentacji lub zapamiętywania treści, kiedy nie używasz slajdów, chętnie Ci pomożemy.

Jeśli prezentacja konkuruje z mówcą na scenie, to jedno z nich musi przegrać.

PROFIL AUTORA

Patrycja Obara

Patrycja Obara

Mówczyni, trenerka przemawiania

NEWSLETTER

Zapisz się na nasz newsletter

* pole wymagane

kontakt

Spodobało Ci się?

Jeśli chcesz, żeby autor tego wpisu podzielił się swoją wiedzą w Twojej firmie, odezwij się do nas na kontakt@biuromowcow.pl

Pin It on Pinterest

Share This