Co trenerzy biznesowi powinni wiedzieć o wystąpieniach publicznych?
MICHAŁ KASPRZYK
Prowadzenie szkoleń to też forma występowania publicznego. Zresztą często szkolenia zawierają w sobie mnóstwo mini-przemówień, w których trener przekazuje teorię.
Co trener powinien wiedzieć o wystąpieniach publicznych?
W szkoleniach zazwyczaj to praktyka przynosi najwięcej wartości, ale czasem wymaga przekazania odpowiedniej teorii. Tylko jeśli trener nie potrafi tego zrobić dobrze, to może się okazać, że uczestnicy nie będą wiedzieli, jak zabrać się za ćwiczenia. Umiejętności prezentacyjne są według mnie kluczowe w pracy trenera. Czy uczestnicy będą zaciekawieni czy będą się nudzić? Czy będą chętnie słuchać czy będą chcieli uciec? Czy zrozumieją przekaz trenera czy wyjdą ze szkolenia jeszcze bardziej zdezorientowani?
Jest dużo konkretnych umiejętności, które warto posiąść – charyzma (tak, można się jej nauczyć), odpowiednia praca ciałem i głosem, używanie wizuali (rysowanie na flipchartach i projektowanie prezentacji), ale prawdopodobnie najważniejsze jest stworzenie angażującej i ciekawej treści.
Upraszczanie treści przemówień
Jedna rzecz, którą warto stosować, to upraszczanie. W jaki sposób możesz wytłumaczyć dane zagadnienie najprościej jak się da, ale nie robiąc z uczestników szkolenia idiotów? Steve Jobs, kiedy prezentował pierwszego iPoda, mógł powiedzieć, że ma on wymiary 10 x 6 x 2 cm i ma 5 GB powierzchni dyskowej. Ale to jest nieinspirujące i nudne. A poza tym – jak duże jest to urządzenie? No ok, mogę sobie to wyobrazić, bo wiem, ile to jest centymetr, ale wymaga to ode mnie pewnego (nawet minimalnego, ale jednak) wysiłku. A poza tym centymetr jest pojęciem abstrakcyjnym, więc czy wyobrażę sobie dokładnie wielkość urządzenia? Ale gorsza jest ta druga informacja – ile to jest 5 GB? Ile zmieści się tam muzyki? Nie mam zielonego pojęcia. Dlatego Jobs zamiast tego powiedział, że iPod to “tysiąc piosenek w Twojej kieszeni”. I to jest genialnie proste, bo ja wiem ile to jest tysiąc i wiem, że jak urządzenie zmieści się w kieszeni, to musi być małe (Jobs jeszcze na dowód w trakcie prezentacji wyciągnął urządzenie z kieszeni jeansów).
Tego typu techniki mogą wydawać się drobnostkami, ale mogą zrobić olbrzymią różnicę.
Trener musi być naturalny
A teraz najtrudniejsze – przy stosowaniu takich zabiegów trzeba pozostać naturalnym. Bycie sobą w wystąpieniach publicznych jest ekstremalnie ważne! Jeśli uczestnicy dostrzegą w trenerze sztuczność, to będzie im się gorzej go słuchało, a w ekstremalnych sytuacjach stracą do niego zaufanie (bo ich mózgi będą odbierały tę sztuczność jako pewnego rodzaju kłamstwo).
Jak wykorzystać wystąpienia na konferencjach?
Przemówienia w pracy trenera można też wykorzystać na inne sposoby. Co ciekawe, są one rewelacyjnym sposobem, żeby pozyskiwać nowych klientów. Występowanie na konferencjach pozwala pokazać się szerokiej publiczności jako ekspert w danym temacie. Ważne jest natomiast, żeby wygłoszone przemówienie było naprawdę dobre. Niestety wielu trenerów wciąż bagatelizuje kwestię odpowiedniego przygotowania i ich wystąpienia na konferencjach mają marketingowy efekt odwrotny do zamierzonego. Nudnych mówców po prostu nikt nie chce zatrudniać. Zyskują na tym trenerzy, którzy opowiadają ciekawie i angażująco.
Przemówienia są potężnym narzędziem w pracy trenera, dlatego ważne jest, żeby nieustannie szlifować swoje umiejętności prezentacyjne. To nauka, która zdecydowanie procentuje.
Tematyka
Umiejętności prezentacyjne
Prowadzenie szkoleń
To tylko wierzchołek góry lodowej rzeczy, które trenerzy powinni wiedzieć o wystąpieniach publicznych. Co jeszcze jest dla nich ważne? Napisz w komentarzach.
PROFIL AUTORA

Michał Kasprzyk
Mówca, trener przemawiania