+48 790 300 458 kontakt@biuromowcow.pl

Młodzi ludzie zmieniają świat

utworzone przez | 29.08.2016 | Wydarzenia

Jeśli ktoś mi powie, że młodzi ludzie w nosie mają to, co stanie się ze światem, to… kulturalnie się nie zgodzę. Niesamowita energia, mnóstwo chęci do działania i pozytywne nastawienie towarzyszyły tegorocznej edycji Global YouthSpeak Forum, zorganizowanej przez międzynarodową organizację studencką AIESEC. A co najważniejsze – młodzi liderzy tej organizacji pracowali nad Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDGs – Sustainable Development Goals) postawionymi przez ONZ w zeszłym roku. Siedemnaście celów, nad którymi dyskutowali przez dwa dni.

Mocny początek

Samo wydarzenie podzielone było na dwie części – międzynarodową i polską (które momentami były połączone), a ja miałem przyjemność poprowadzić tę drugą. Rankiem dnia pierwszego event został otworzony przez jednego z organizatorów, a po chwili ja wskoczyłem na scenę przed 930 osób. Miałem okazję się przedstawić i zapowiedzieć polską część eventu, ale zaraz po tym zrobiłem miejsce dla prezydenta AIESEC International – Nielsa Caszo.
Po jego wystąpieniu przyszedł czas na głównego prowadzącego to wydarzenie. Sala konferencyjna wypełniła się rytmiczną muzyką, a z jej końca w stronę sceny powoli kroczył on. Jay Shetty. Poziom energii sięgnął sufitu, a aplauz towarzyszył Jayowi na całej drodze do sceny.
Jay jest vlogerem lifestyle’owym, którego styl przemawiania jest niesamowity. W magiczny sposób od pierwszej chwili swojego wystąpienia tworzy atmosferę, dzięki której wydaje się, że z każdym z widzów przyjaźni się od wielu lat. Rozmawiałem z nim kilka razy w ciągu konferencji i powiedział mi, że spora część jego doświadczenia pochodzi z czasów, kiedy przez kilka lat był mnichem. Jego wachlarz opowieści jest bardzo szeroki i każdą z nich potrafi zainspirować lub zmotywować do myślenia i działania. Możesz obejrzeć jego vlogi tutaj. Przy okazji – daj mi znać, jeśli chciałbyś, żeby Jay wystąpił na Twoim wydarzeniu, pomogę w kontakcie.

Jego keynote obfitował w inspirujące historie, a kończąc zapowiedział kolejnego mówcę – Gregora Sabassa z Apple. Ten opowiedział nam jak być świetnym liderem na podstawie własnego doświadczenia. Urzekły mnie jego slajdy. Niektóre z nich zawierały pojedyncze wyrazy – czarne na białym tle. Takiego właśnie minimalizmu spodziewałbym się od kogoś z Apple.
Po nich Piers Bradford, założyciel Project Everyone pokazał nam, co jego organizacja robi w ramach SDGs, a w szczególności zwalczania nierówności społecznych. Zaprezentował nam projekt #WhatIReallyReallyWant, w ramach którego ludzie dzielili się swoimi życzeniami o równości kobiet i mężczyzn.
Sesję zamknęła Shadi Rahimi z AJ Plus (część Al Jazeery), która zajmuje się produkcją krótkich filmów dokumentalnych o problemach społecznych współczesnego świata. Pokazała nam kilka swoich produkcji.

John F. Kennedy

I wreszcie przyszedł czas na to, żeby zacząć polską ścieżkę wydarzenia. Po krótkiej przerwie sto trzydzieści osób przeszło do innej sali, żeby posłuchać polskich mówców.
Sesję otworzyłem opowiadając o jednym z przemówień Kennedy’ego.
W 1962 roku John F. Kennedy w swoim wystąpieniu na stadionie Rice w Houston powiedział, że Amerykanie powinni jeszcze w tej samej dekadzie wysłać człowieka na Księżyc. I zrobić to nie dlatego, że to łatwe, a właśnie dlatego, że to trudne. Zrobić to dlatego, że ten cel ich wzmocni i wyeksponuje w nich to, co najlepsze. I ja uważam, że SDGs są właśnie takimi celami. Celami, które są trudne, ale takimi, które nas wzmocnią.

Rozmowa o przedsiębiorczości społecznej

Najlepsza część wydarzenia przyszła jednak później – coś, co trochę szumnie nazwano debatą o przedsiębiorczości społecznej. Na samym początku poprosiłem wszystkich uczestników (których było kilka razy mniej niż miejsc na sali), żeby zajęli miejsca w pierwszych rzędach. Zrobiłem to, bo chciałem prowadzić rozmowę. Rozmowę między panelistami, ale i publicznością. Myślę, że ten prosty zabieg sprawił, że publiczność była dużo bardziej aktywna, zarówno w słuchaniu jak i angażowaniu się w dyskusję. Trójka panelistów – Rafał Flis (Social Wolves), Marysia Sadowska (Współny Stół) i Sławek Nawrot (Fajna Spółdzielnia Socjalna) zrobili kawał dobrej roboty.

W przeciwieństwie do wielu konferencyjnych debat, gdzie moderator zadaje pytanie, a potem oczekuje odpowiedzi od wszystkich po kolei, my rzeczywiście prowadziliśmy rozmowę. Owszem, były pytania z mojej strony, ale zadane konkretnej osobie, a pozostałe angażowały się same w odpowiedź, przedstawiając inną perspektywę. Paneliści zadawali też pytania sobie nawazajem, a po kilkunastu minutach dołączyła do nas publiczność. Mieliśmy świetną dynamikę i przekazaliśmy publiczności świetną porcję wiedzy. Przedsiębiorczość społeczna okazała się wywodzić z wartości, które również reprezentuje AIESEC, więc tym chętniej uczestnicy chcieli dowiedzieć się więcej.

Konkluzja dnia pierwszego

Kolejna część dnia to druga połowa warsztatów realizowanych przez firmy PKO, Allegro, PGNiG i SAP Polska (pierwsza była przed debatą). Ich celem było, żeby uczestnicy opracowali projekty, które firmy mogłyby zrealizować, żeby wesprzeć SDGs. Zaprezentowali je później na wieczornym zamknięciu pierwszego dnia eventu, które odbyło się w przestrzeni dla partnerów wydarzenia. Na każdych warsztatach wyłoniono jeden zespół, którego projekt się wyróżnił i to właśnie te osoby miały możliwość wystąpienia. Mimo, że to była już dwunasta godzina konferencji, oni byli pełni energii! Przedstawione projekty rzeczywiście mają potencjał i teraz w kwestii firm pozostaje, żeby je wdrożyć.

Czego można nauczyć się z seriali?

Drugi dzień na polskiej ścieżce rozpoczął się od mojego keynote’a. Cele Zrównoważonego Rozwoju mają sprawić, że świat będzie lepszym miejscem do życia dla każdego. Dzień wcześniej nawiązując do Kennedy’ego, powiedziałem, że mają one też wyciągnąć w nas to, co najlepsze i rozwinąć nasze umiejętności. W związku z tym chciałem opowiedzieć publiczności jak jeszcze mogą się rozwijać, niekoniecznie w standardowy sposób. Jako fan wielu filmów i seriali, pokazałem im, że nawet z tych typowo rozrywkowych, można wyciągnąć bardzo ważne lekcje. Z Matrixa można się nauczyć, że oczyszczenie swojego umysłu pomaga osiągnąć więcej – warto więc medytować. Fight Club ma scenę, w której Marla panikuje, że ma guza na piersi i dzwoni do Tylera, żeby przyszedł sprawdzić. Kiedy ostatni raz badałeś swój organizm? How I Met Your Mother uczy… żeby poznać swoich rodziców, bo nigdy nie wiadomo, kiedy odejdą. Ja straciłem swoją mamę, gdy miałem 12 lat, więc raczej nie mogę powiedzieć, żebym ją dobrze poznał. W wieku 12 lat postrzegałem wszystko beztrosko i nie myślałem o takich rzeczach. Nie pozwól, żebyś jako dorosła osoba, żałował później rzeczy, których nie zrobiłeś.

To było dobre wydarzenie

Oczywiście było kilka innych produkcji, które omówiłem, ale przyszedł czas na kolejne osoby – Jacka Poświatę z Bain and Company (który opowiedział o działaniach firmy), Konstancję Piątkowską z Ministerstwa Rozwoju (o unowocześnianiu urzędów) i Macieja Kantza z Cisco (o internecie rzeczy). Uczestnicy z zainteresowaniem słuchali również tych przemówień.
Krótko po południu przyszedł czas na podsumowanie całego wydarzenia, więc połączyliśmy się ze ścieżką międzynarodową. Najpierw Jay Shetty w kolejnym keynocie podkreślił jak ważne jest to, że ci młodzi ludzie zdecydowali się działać i zmieniać świat. W energetycznym przemówieniu dodał im jeszcze więcej mocy. Po nim ja dodałem jeszcze parę zdań o Kennedym i jak Cele Zrównoważonego Rozwoju są podobne do postawionego przez niego, życząc wszystkim, żeby wygrali to wyzwanie wspólnie z ONZ. Konferencja zakończyła się przemówieniami Prezydenta AIESEC i koordynatora wydarzenia.

Byłem pod wrażeniem tego, jak profesjonalnie zostało zrealizowane to wydarzenie. Owszem, zdarzyły się obsuwy, ale nieduże, a poza tym zdarzają się one na wielu eventach. Poziom mówców również był wysoki (choć nie obyło się bez zawodów) i byli oni dobrze dopasowani do wydarzenia. Czy wspominałem, że event został zorganizowany przez studentów? I że Global YouthSpeak Forum było tylko częścią 10-dniowego kongresu AIESEC?
Zdecydowanie największym plusem byli ludzie i atmosfera, którą oni tworzyli. Wszyscy byli tam, bo chcieli zmieniać świat. Wszyscy byli tam, bo uważali, że tematy poruszane na evencie są ważne. Byli aktywni, zaangażowani, dzielili się swoją wiedzą i energią z innymi. Byłem pod olbrzymim wrażeniem. A teraz przyszedł czas, żeby konferencyjne dyskusje zamienić w działania.

Michał

fot. AIESEC


Michał Kasprzyk

Michał Kasprzyk

Konsultant Przemawiania

Cześć, jestem Michał i od kilku lat z pasją zajmuję się przemówieniami. Uczyłem się od najlepszych – m. in. Chrisa Andersona i Hansa Roslinga, a teraz sam nauczam innych. Prowadzę szkolenia i indywidualne konsultacje z wystąpień publicznych, a do tego przemawiam na konferencjach lub je prowadzę. Jestem zapalonym miłośnikiem TED i Pomysłów Wartych Rozpowszechniania, organizuję TEDxWroclaw i uwielbiam łączyć ze sobą ludzi, którzy mogą coś wspólnie zdziałać.
Prywatnie oglądam dużo seriali i często spotykam się z przyjaciółmi.
Przeczytaj też:

Jak opowiadać historie w biznesie?

Storytelling jest ciągle na fali i nie zapowiada się, żeby to się zmieniło. Jak managerowie mogą wykorzystać historie w swoich przemówieniach?

Podobało Ci się?

Jeśli chciał(a)byś efektywnie wykorzystać wiedzę z tego artykułu w praktyce, mogę Ci pomóc – napisz lub zadzwoń:
michal@biuromowcow.pl
+48 790 300 458

Pracuję zarówno z grupami (szkolenia), jak i w sesjach 1 na 1 (konsulting).
.