+48 790 300 458 kontakt@biuromowcow.pl

Dlaczego warto wziąć udział w TEDxie – 7 powodów

utworzone przez | 22.08.2017 | Inne, Organizacja eventów, Partnerstwa, Wydarzenia

Na świecie odbywa się średnio 10 konferencji TEDx dziennie. Przez ostatnie 12 miesięcy wyprodukowały one w sumie około 20 tysięcy video z przemówieniami. I zgadnij co? Te wszystkie przemówienia są dostępne za darmo do obejrzenia w internecie. Więc dlaczego tak wielu ludzi stawia sobie jako główny powód udziału w TEDxie właśnie posłuchanie mówców?
Oczywiście bez mówców wydarzenie by się nie odbyło, więc nie chcę negować ich ważności. Po prostu jest tyle innych powodów, dla których warto wziąć udział w TEDxie, niż tylko słuchanie przemówień. Będą się one różnić w zależności od tego, kto organizuje konferencję, ale załóżmy idealny scenariusz – doświadczony i zaangażowany zespół. Oto 7 powodów, dla których warto wziąć udział w TEDxie.

1. Mówcy

Tak! Ale nie chodzi mi tu o ich przemówienia. Mówcy będą krążyć po obiekcie, gdy nie są na scenie, co oznacza, że będą dostępni w przestrzeni networkingowej. Wystarczy ich znaleźć i zacząć rozmowę – można potraktować ich przemówienie jako punkt zaczepny (jeśli nie masz pomysłu jak inaczej zagadać). Dlaczego miałbyś z nimi rozmawiać? To zależy od Ciebie. Może pomożesz im z ich pomysłami? Albo widzisz potencjał do współpracy? Albo może zwyczajnie chcesz budować swoją sieć kontaktów na później. Mówcy zazwyczaj dodają kilka punktów wartości do Twojej osobistej sieci kontaktów.

2. Inni uczestnicy

Mówcy nie są jedynymi diamentami w budynku! TEDxy przyciągają wyjątkowych ludzi. Ludzi, którzy zwracają uwagę na to, co się dookoła nich dzieje, ludzi, którzy chcą rozwijać siebie i społeczeństwo, ludzi, którzy widzą, jak ważny jest ciągły rozwój. Są ciekawi, otwarci i są zmianami, które chcą zobaczyć w świecie. Znajdziesz wśród nich reprezentantów niezliczonych profesji. Nigdy nie wiesz, jak niezwykłe są ich historie, a zdarza się, że są one lepsze niż te, którymi dzielą się prelegenci.
Benjamin Franklin kiedyś powiedział: “Cała ludzkość dzieli się na trzy klasy: tych, którzy są nieruchomi, tych, którzy są ruchomi i tych, którzy poruszają.” Wierzę, że na TEDxie znajdziesz głównie reprezentantów grupy numer trzy.

3. Doświadczenie – atmosfera

Organizatorzy TEDxów planują każdy detal konferencji. Świetne wydarzenia polegają nie tylko na zaproszeniu mówców i uczestników. Polegają na tym, żeby organizatorzy, firmy partnerskie oraz mówcy stworzyli wyjątkowe doświadczenie dla uczestników. Tylko wtedy wyciągną z niego najwięcej. Oznacza to, że trzeba przygotować mówców do ich wystąpień, zaplanować dodatkowe aktywności dla gości i upewnić się, że partnerzy stworzą dodatkową wartość na wydarzeniu.
Całość może być zapakowana w jakąś niezwykłą historię, jak zrobiliśmy z TEDxWroclaw 2015, który przeteleportował nas do Krainy Czarów. Może być też oparta o jeden spójny temat, jak na TED2016 – Marzenie. Cokolwiek to jest, powinno mówić “uczestniku, jesteś najważniejszy na tym wydarzeniu”.
Znajdziesz też TEDxy organizowane w wyjątkowych miejscach, które dodają do niesamowitości doświadczenia. Był TEDxTrentoSalon zorganizowany w Alpach albo TEDxEverest, tak, zgadłeś – na Mount Everest czy TEDxAmazonia zorganizowany… może lepiej spójrz na fotkę:

zdjęcie: Bruno Fernandes

4. Partnerzy

Firmy, które spotkasz na TEDxie są bardzo ważne. Ich wsparcie jest potrzebne, szczególnie w przypadku większych konferencji. Doświadczeni organizatorzy będą chcieli sprawić, żeby partnerstwa z firmami miały znaczenie. Napisałem o tym więcej tutaj. Chodzi o to, żeby zintegrować partnera z wydarzeniem, żeby mógł dać dodatkową wartość uczestnikom. To nie jest łatwe i nie każdy organizator będzie umiał o to zadbać, ale jeśli jest zrobione dobrze, to Ty jako uczestnik, możesz być pewien, że ta firma nie jest tam przez przypadek.
Bardzo często firmy są częścią doświadczenia opisanego w poprzednim punkcie. Zapewniają wiedzę, rozrywkę, interakcje i dodają znaczenia poszczególnym aktywnościom.

5. Wiedza

Oczywiście ta z przemówień, ale nie tylko. Najcenniejsza będzie wiedza, którą zaczerpniesz ze wszystkich źródeł wspomnianych w poprzednich punktach. Rozmawiaj z mówcami i innymi uczestnikami, zapytaj ich o pomoc.
Jest wiele rodzajów wiedzy, którą możesz otrzymać. Mogą to być interesujące fakty na konkretny temat. Ale może to być wsparcie przy wyzwaniu, które masz w swoim biznesie. Albo rozwiązanie problemu związkowego. Przemówienia mogą zaoferować konkretny fragment wiedzy, którego potrzebujesz, ale wciąż masz większą szansę na konkretniejszą radę, gdy rozmawiasz z ludźmi.

6. Znaczenie

Niektóre TEDxy są szczególnie dobre w tworzeniu znaczenia.
TEDxMonumento258 odbył się po dwóch stronach granicy między USA i Meksykiem w tym samym czasie. W ten sposób połączył dwie różne kultury, które mieszkają w tym samym regionie.

zdjęcie: Natalia Robert
Jest też wiele wydarzeń na Bliskim Wschodzie i w Afryce, które są siłą napędową zmiany w tych regionach i w konkretnych krajach.
Kolejny wyjątkowy rodzaj TEDxów to te organizowane w więzieniach, gdzie więźniowie są zarówno mówcami jak i uczestnikami.
Jest więcej przykładów takich wydarzeń i jeśli któreś przemawia do Twoich osobistych wartości, to tym bardziej warto, żebyś wziął w nim udział.

7. Możliwości

Zdarzyło Ci się kiedyś chcieć założyć nowy biznes, ale nie mieć odpowiedniej osoby, z którą to zrobisz? Albo chciałeś zorganizować wydarzenie charytatywne, ale nie miałeś wolontariuszy? Szukałeś pracy, ale nie mogłeś jej znaleźć? Szukałeś mentora? Porady?
Oczywiście musisz rozmawiać z mówcami i innymi uczestnikami, żeby dowiedzieć się, jakie są możliwości. To kolejny punkt, który podkreśla jak ważne jest nawiązywanie nowych kontaktów.
Mieliśmy mówczynię, która dzięki TEDxWroclaw dostała ważny kontrakt biznesowy i w ten sposób mocno pchnęła swoją karierę do przodu. Mieliśmy też ludzi, którzy… przezwyciężyli swój strach przed psami, bo wydarzenie zainspirowało ich do tego, żeby pogłaskać psa przyniesionego przez jedną z organizatorek. Jest szansa na znalezienie nowych przyjaciół, klientów, partnerów biznesowych lub… miłości swojego życia. Nie wierzysz mi? No cóż… ja poznałem swoją żonę na TEDxie. Jakiś czas temu napisałem trochę o mojej pewności siebie na naszym ślubie.
Jest tyle możliwości, ilu jest uczestników na wydarzeniu. Największym wyzwaniem jest znaleźć te, które pasują do Ciebie.

Każdy wskaże inne powody dla udziału w TEDxie. Kluczowym jest, żeby były one inne niż coś, co będzie można zobaczyć po konferencji. Więc zastanów się dwa razy, zanim weźmiesz udział tylko po to, żeby zobaczyć przemówienia, które będą dostępne online. Niezwykli ludzie, niesamowita wiedza, wyjątkowe doświadczenie – połączone przez mówców, organizatorów i partnerów. W TEDxach jest po prostu o wiele więcej wartości, której nie warto pomijać, a której nie widać na pierwszy rzut oka.

Zdjęcie tytułowe: Tomasz Kuc


Michał Kasprzyk

Michał Kasprzyk

Konsultant Przemawiania

Cześć, jestem Michał i od kilku lat z pasją zajmuję się przemówieniami. Uczyłem się od najlepszych – m. in. Chrisa Andersona i Hansa Roslinga, a teraz sam nauczam innych. Prowadzę szkolenia i indywidualne konsultacje z wystąpień publicznych, a do tego przemawiam na konferencjach lub je prowadzę. Jestem zapalonym miłośnikiem TED i Pomysłów Wartych Rozpowszechniania, organizuję TEDxWroclaw i uwielbiam łączyć ze sobą ludzi, którzy mogą coś wspólnie zdziałać.
Prywatnie oglądam dużo seriali i często spotykam się z przyjaciółmi.
Przeczytaj też:

Oprah Winfrey i Tajemnica Przemówienia Złotych Globów

Oprah jest niekwestionowaną królową amerykańskich mediów, co pewnie wpływa na to, że jest też świetnym mówcą. Ale co my, ludzie bez takiej sławy, możemy nauczyć się z jej przemówienia na Ceremonii Złotych Globów?

Podobało Ci się?

Jeśli chciał(a)byś efektywnie wykorzystać wiedzę z tego artykułu w praktyce, mogę Ci pomóc – napisz lub zadzwoń:
michal@biuromowcow.pl
+48 790 300 458

Pracuję zarówno z grupami (szkolenia), jak i w sesjach 1 na 1 (konsulting).
.